Wednesday, November 10, 2010

topeng manusia

ada dua jenis manusia yang paling aku benci kat dunia ini, yang hipokrit dan yang bertopeng

once upon a time during national service,

we are told to have masks. topeng yang perlu kita pakai bersesuaian dengan keadaan. topeng yang sentiasa senyum, topeng yang sentiasa bermuka sejuk, topeng yang sentiasa mengeluarkan kata-kata manis untuk bos.

tapi bila topeng itu dibuka, kata-kata kesat dikeluarkan. mengumpat dijadikan perkara biasa. pisau tajam disediakan untuk menikam rakan seperjuangan dari belakang


dan ku terfikir, 
aku adalah aku yang sentiasa dan akan kekal setia menjadi aku. 
aku tidak perlu berpura-pura untuk dapat pujian. 
aku tidak perlu berpura-pura untuk dapat kawan. 
dan sudah pasti aku tidak perlu berpura-pura untuk mendapat cinta


tapi...

itu aku, orang lain?


alangkah indahnya dunia ini kalau manusia mampu berterus-terang. berterus-terang tanpa rasa kesal, tanpa rasa malu. berterus-terang dengan rasa bangga, dengan rasa suka. tak ada hati terluka, hanya hati yang lega

"it's better to tell the truth poorly, than to lie well"
                                                                                             - david christiansen -


ada dua jenis manusia yang paling aku benci kat dunia ini, yang hipokrit dan yang bertopeng. come to think of it, both of them are the same -.- 

No comments:

Post a Comment